Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Vietas kur lidot..
Post Reply
User avatar
Android
Profesors
Posts: 923
Joined: 09 Sep 2012, 23:02

Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by Android » 30 Oct 2015, 22:14

Sveiki!

Nupatās delfos bija raksts, ka būšot ES direktīva par bezpilota lidaparātu lietošanas noteikumu izstrādi/pieņemšanu.
Viss raksts lasāms šite: http://www.delfi.lv/bizness/tehnologija ... d=46652211

Rakstā gan nekādas briesmu lietas sarakstītas nav, bet, ņemot vērā to, ka mūsu bāleliņi bieži vien eiropas direktīvas pilda ar tādu dedzību, ka gatavi savu māti pārdot, ja liks, tad ir vērts padomāt, kā nepalikt malā brīdī, kad tiks pieņemti lēmumi par to, kā tālāk dzīvot un/vai sadzīvot.

Pieredze rāda, ka noteikumi paliek striktāki, pieaugot precedentu skaitam - piemēram, ja tiek radīts tiešs apdraudējums (tas pats lidojums virs Lielvārdes aviācijas bāzes) vai (nedoddievs) kāds incidents. Un domāju, ka ilgi nebūs jāgaida, līdz kāds būs pietiekami stulbs, lai mēģinātu palidināties arī pie lidostas Rīga.

Pačekojot ārzemju pieredzi (piemēram, Jaunzelande, kur ir ļoti strikti RC pilotēšanas noteikumi), atradu labu lietu - viņiem ir izstrādāta telefona aplikācija (iOS un Android), kura parāda, vai vietā, kur atrodies, drīkst veikt RC lidojumus, un kādas ir tuvākās aizlieguma zonas.
Ja arī LV būtu pieejama šāda aplikācija, un cilvēki zinātu, ka tāda ir, tas varētu būtiski samazināt šādu incidentu skaitu, jo lielākā daļa tomēr domā, ko dara, tikai reizēm aizmirst, nepamana, nepadomā utt- respektīvi, kļūdas ir ne aiz ļauna prāta.

Būtu forši, ja šādā aplikācijā būtu norādītas 3 zonas: zaļā - bez ierobežojumiem, atbilstoši vispārējās likumdošanas prasībām; dzeltenā - lidot drīkst, bet ir papildus ierobežojumi (piemēram - max. augstums), un sarkanā zona, kurā lidot nedrīkst. Tāpat arī varētu redzēt attālumu līdz tuvākajai zonai.

Man nekad nav bijusi darīšana ar telefonu aplikāciju izstrādi, bet moš te ir kāds, kas māk vai kam ir paziņas, kas ar to ņemās.

Ja no RC sabiedrības puses tiktu laicīgi sperti soļi vajadzīgajā virzienā, un par šiem soļiem tiktu informētas arī attiecīgās iestādes (CAA, piemēram) un ar viņām tas tiktu laicīgi skaņots, uzskatu, ka tādejādi visam RC lidošanas hobijam tiktu uzlikti mazāki un prātīgāki ierobežojumi, nevis hobijs vienkārši aizliegts visādam gadījumam.

bobo
Meistars
Posts: 343
Joined: 22 Jun 2014, 11:46
Location: Jūrmala

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by bobo » 30 Oct 2015, 22:35

Ļoti laba ideja. Vēl varētu pie viena ielikt karti ar lidošanas vietām, atļautajiem augstumiem, kas jaievēro konkretajā vietā un.t.t.
Šis arī veicinātu lidmodelisma attīstību.
Pie tam, es vēl ieteiktu reģistrēt katru Lv rc pilotu ar savu identifikācijas zīmi. Aizbrauc uz lidlauku, iečekojies, lido.

Liekas, ka šis viss ir iespējams, tik ja nemaldos aplikācijas izmaksā ap 5000 eur.

Par cik tagad ir telefonu laikmets, tad noteikti šai lietai vajadzētu aiziet.

User avatar
Android
Profesors
Posts: 923
Joined: 09 Sep 2012, 23:02

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by Android » 30 Oct 2015, 23:15

Par summu domāju, ka tik daudz nebūs - galu galā tehniski tur nekā sarežģīta nav - aplikācijai principā būtu jābūt kā papildus informācijas slānim, ko uzliek pa virsu google (vai iOS) kartei.
Varētu ielikt arī vietas, kur lidot - ne lidlaukus, bet vienkārši smukas vietas, un kā bonusu varētu uzrādīt arī tuvumā esošus citus RC entuziastus - aplikācijas lietotājus, ja pats lietotājs nevēlas palikt anonīmajā režīmā. Kaut kā drusku līdzīgi kā waze darbojas.
Personīgi man FPV lidošana vienā un tajā pašā vietā ātru apnīk, jo primārais mērķis ir apskatīt smukas vietas no augšas, pabaudīt skaistus skatus un šo-to arī nofilmēt, lai pēc tam padalītos ar citiem tai pašā TuTrubā.

Vēl viena lieta - par lidaparātu reģistrēšanu - tai vajadzētu būt max. vienkāršai, izdarāmai attālināti - nopērc (saliec), uzlīmē identifikācijas kartīti (teiksim vārds, uzvārds, telefona nr), sabildē un aizsūti uz noteiktu adresi, un lidaparāts piereģistrēts.
Tad arī varētu būt tā, ka sāk sodīt, ja noķer lidojam ar nereģistrētu lidaparātu. Tāpat arī varētu būt princips, ka ja nereģistrēts lidaparāts nokrīt un kāds cits to atrod, tad to var vai nu paturēt, vai nodot teiksim jaunatnes RC pulciņam.. nu tā kaut kā...

Kopumā - ja laikus uzsāksim diskusiju un izstrādāsim savu noteikumu versiju, ar kuru pēc tam var griezties tai pašā CAA un piedāvāt, ir lielāka cerība, ka pieņemtie likumi būs mums labvēlīgāki, godīgāki un ērtāki.

Man šobrīd darba vajadzībām ir nolīgts viens programētājs - sakarīgs čalis, diezgan labi pārzin visas šitās štelles, uzjautāšu par šitādas aplikācijas izstrādes iespējām un izmaksām.
Tīri intereses pēc - cik daudz cilvēki būtu par tādu gatavi maksāt? Teiksim ja katrs būtu ar mieru to nopirkt par teiksim 2 eur, no kuriem 1 eur aizietu izstrādātājam, tad varētu jamo ieinteresēt izstrādāt bez maksas, bet paturēt autortiesības...
Last edited by Android on 30 Oct 2015, 23:17, edited 1 time in total.

martinez
Speciālists
Posts: 141
Joined: 07 Aug 2015, 12:07

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by martinez » 30 Oct 2015, 23:17

cilveki medz aplikacijas ari taisit par velti tapatvien prieka pec. principa tas ir google maps ar iezimetam zonam un tavas gps kordinates kadam kas ir taiisjis mobilajam aplikacijas viena vakara darbinsh. jasagaida sakuma tie noteikumi tad ari vares saprast kur drikst kur ne.

tikai LV gaisa karte ir salidiznoshi vienkarsha ar vienu "riktigu" lidostu. tur pietiktu ar parastu zimejumu cilveku valoda.

martinez
Speciālists
Posts: 141
Joined: 07 Aug 2015, 12:07

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by martinez » 30 Oct 2015, 23:21

reku jau ir posts kura ir google maps ar vietam !! 2 eiro normali

viewtopic.php?f=11&t=3622

JurisL
Profesors
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2010, 01:00

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by JurisL » 30 Oct 2015, 23:38

Android wrote:Kopumā - ja laikus uzsāksim diskusiju un izstrādāsim savu noteikumu versiju, ar kuru pēc tam var griezties tai pašā CAA un piedāvāt, ir lielāka cerība, ka pieņemtie likumi būs mums labvēlīgāki, godīgāki un ērtāki....
Manuprāt šī tev ir ļoti laba doma uzsākt diskusiju jau tūlīt . Noteikti pašam tev ir jau kādi konkrēti priekšlikumi ?

User avatar
Android
Profesors
Posts: 923
Joined: 09 Sep 2012, 23:02

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by Android » 31 Oct 2015, 01:20

Man pagaidām ir tikai tik daudz idejas, cik vajadzētu pašu minimāli nepieciešamāko:
1. lai būtu skaidrība, kur un ko var darīt, un kur nevar;
2. lai lidaparātu reģistrācija būtu vienkārša, visiem pieejama, bet tai pašā laikā arī obligāta.

Lietas, kuras līdz šim tā īsti nav izrunātas (vai arī esmu palaidis garām) - privātums. Būtu jādefinē, ko šajā sakarā drīkst darīt, un ko ne. Piemēram - gan jau būtu interesanti paskatīties uz 7. stāva kaimiņienes pupiem, kad šī plika pa dzīvokli staigā, bet diez vai pati pupu īpašniece būtu par to sajūsmā - tas tā, idejai.
Tai pašā laikā vai kāds varētu baigi protestēt, ja 50m virs viņa privātmājas kādu reizi pārlidotu kāds lidonis?

Kopumā ir tā, ka tas kamols ir jāsāk šķetināt no viena gala, tālāk jau redzēs, līdz kam nonāks - idejas gan jau būs daudz un dažādas.

Vēl ideja - uztaisīt (var būt uz kāda esošā kluba bāzes) tādu kā biedrību, kura pārstāvētu visu RC lidotāju intereses, un kura tad arī puslīdz oficiāli varētu piedalīties pārrunās ar to pašu CAA, aizstāvēt un pamatot savu viedokli.

Galvenais mērķis - lai šis noteikumu izstrādes process nebūtu vienpusējs.

Ja kādam ir brīvāks laiks, var pagooglēt kāda ir citu valstu pieredze. Zinu, ka diezgan attīstīta šajā jomā ir Anglija, ASV un (kā jau minēju) Jaunzelande.

User avatar
edge
Profesors
Posts: 1378
Joined: 24 Aug 2008, 17:05

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by edge » 31 Oct 2015, 08:38

USA viss ir vienkārši, pilsetā un parkos lidot ir aizliegts, policijai ir tiesības tev šo aparātu atņemt un ja leksies arestēs tevi 5min. Lidot drīks klubu lidlaukos kas saskaņoti attiecīgajās instancēs. Redneck laukos lido kur pagadās jo no pilsētas tālu. California ir diezgan tuksnešains izņemot piepaša okena, nekāds lielais prieks sēsties smiltīs nav, tehnika ātri izies no ierindas. Tāpēc visi kam interesē šis hobijs ir klubos, nevis lido kur pagadās. Attiecīgi klubi piedalās normatīvu izstrāde.

martinez
Speciālists
Posts: 141
Joined: 07 Aug 2015, 12:07

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by martinez » 31 Oct 2015, 12:31

nu tas ko var gaidit ka lidostas Riga zona visdrizak aizliegs vispar, tapat kur Adazhu poligons Lielvardes lidlauks. parkos un apdzivotas vietas jau nedrikst ari pec esohajiem likumiem.

User avatar
Android
Profesors
Posts: 923
Joined: 09 Sep 2012, 23:02

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by Android » 31 Oct 2015, 12:57

Ap lidostu Rīga ir 10km drošības zona, kurā nedrīkst jau tagad. Nezinu tik, vai tas ir jau kaut kur likumos ierakstīts, uzjautāšu CAA.

Vēl jau ir lietas, ko vajadzētu precizēt - RC lidaparātu klases, piemēram:
1. Rotaļlietu klase - mazie multikopteri, kurus var principā lidināt arī iekšā telpās - robežlielums varētu būt vai nu kādi 200mm starp motoriem, vai arī maksimālais svars.
2. Mazie (racing) kopteri - tādi diezgan droši varētu būt lietojami arī parkos - tā pati 250 klase. Arī varētu būt ierobežojums svarā vai izmērā no līdz.
3. Vidējā klase - līdzīgi kā DJI phantom - teiksim līdz 450 klasei.
4. Lielie filmēšanas droni - viss, kas ir virs 450 klases vai virs attiecīgās masas.

Tad lidmašīnām varētu būt līdzīgi - vajadzētu sadalīt pēc masas vai materiāla (piemēram, pupuplasta planieris ne tuvu nav tik bīstams kā EDF vai citi "ātrie" un/vai salīdzinoši cietie lidoņi), tāpat arī pēc darbības radiusa - līdz 1 km un virs 1km. Attiecīgi tad varētu arī loģiski izspriest, kur būtu novelkamas robežlīnijas var/nevar. Uzskatu, ka rotaļlietu klases rc lidoņiem ierobežojumus nevajadzētu, jo pretējā gadījumā var nākties arī papīra lidmašīnas sākt reģistrēt.

Katrai klasei būtu attiecīgi ierobežojumi, kurus būtu jāievēro. Jo lielāks lidaparāts, jo teorētiski tas var radīt lielāku apdraudējumu, attiecīgi būtu arī lielāki ierobežojumi.

Arī lidojumu tipus varētu iedalīt līdzīgā veidā - LOS lidojumi ar maziem lidaparātiem, LOS pilotāža, LOS treniņlidojumi ar vidējās/lielās klases lidoņiem, tad atsevišķi būtu FPV lidojumi - arī lielā, vidējā, mazā klase vai pēc darbības radiusa..

Vajadzētu nodalīt arī profesionālo darbību no hobija - Pro darboņiem varētu izvirzīt īpašas prasības - teiksim iegūt kādu licenci, nokārtojot kādu pārbaudījumu, tad jamie varētu iegūt atļaujas lidojumiem tur, kur citiem nav atļauts - publiskos pasākumos filmēšanai un tamlīdzīgi. Varētu definēt arī attiecīgas prasības pašiem lidaparātiem.

Arī pārējām aparātu klasēm varētu definēt tehniskās prasībsa - piemēram, virs noteiktās klases (izmērs, svars, darbības attālums) varētu pieprasīt lai ir GPS un OSD, FPV lidoņiem varētu prasīt arī lai uz zemes ir kāds video ierakstošs pajebēnis, lai varētu pēc (nedoddievs) incidenta redzēt pilota rīcību utt.

Respektīvi - ir daudz ko apsmadzeņot, diskutēt, un tad ir cerība nepalikt malā un būt par malējiem.

martinez
Speciālists
Posts: 141
Joined: 07 Aug 2015, 12:07

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by martinez » 31 Oct 2015, 13:24

tas vis jau pa lielam ir likumos tik tos nav lasijushi daudzi domaju.


2. Bezpilota gaisa kuģu lidojumi Latvijas Republikas kontrolējamā gaisa telpā (noteikta gaisa telpa, kurā ir nodrošināta gaisa satiksmes vadība saskaņā ar vizuālo un instrumentālo lidojumu noteikumiem) un gaisa telpā, kas atrodas mazāk nekā 10 km attālumā no jebkura lidlauka, ir atļauti, ja tiek izpildīti šādi nosacījumi:
3. Ja bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai nav noteikta ierobežotu lidojumu gaisa telpas zona, tos var veikt augstumā, kas nepārsniedz 120 m. utt...

http://likumi.lv/doc.php?id=141998


un vel racijas vajag

8. Nekontrolējamā gaisa telpā vadāmo bezpilota gaisa kuģu (izņemot šo noteikumu 16.punktā minētos gaisa kuģus) operators uztur radio sakarus vienotā frekvencē ar citiem šīs gaisa telpas izmantotājiem, lai lidojumu drošības nolūkā ziņotu par tā vadītā bezpilota gaisa kuģa atrašanās vietu un maršrutu. (tas vairak atiektos uz visem FPV)


manuprat tik smalka dalishana ir bezjedziga. dalit pec masas vajag jo massa un atrums ir vienigiue faktori kas ietekme nodarito postu. ljoti atri izshauts putuplasts ari var but navejosh vai ari leni izshauta svina lode nekaitiga. palielam vienalga kas stiklu izdauzija vai epo vai balsa vai putuplasts


esoshajos jau ari ir minets pec 20kg tas vairs nav modelis.


prasibas zinat likumus vajadzetu visem jo tapat butu vienalga vai pro ieleik man stikla vai hobijists. vinkarshi atbildiba vai fiziska vai juridiska persona tas ari mainas.

sarezgitem noteikumiem atiecigi jabut instancem kas tad izskatis incidentu pec shim prasibam. tad jau sanak bezmazvai kko lidzigu ka notiek lielas avjacijas negadijumu izmekleshana. tachu jasparo ka neviens to nedaris shaja gadijuma. nebus nekadas RC inspekcijas un CAA sevi neapgrutinas ar FPV ierakstu analizi.

JurisL
Profesors
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2010, 01:00

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by JurisL » 31 Oct 2015, 14:16

Nu bet vai tas ir normāli !? Kā lai tagad lido ?

kasiic
Meistars
Posts: 349
Joined: 11 Jun 2009, 10:20

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by kasiic » 31 Oct 2015, 21:08

Android wrote:Sveiki!

Nupatās delfos bija raksts, ka būšot ES direktīva par bezpilota lidaparātu lietošanas noteikumu izstrādi/pieņemšanu.
Viss raksts lasāms šite: http://www.delfi.lv/bizness/tehnologija ... d=46652211

Rakstā gan nekādas briesmu lietas sarakstītas nav, bet, ņemot vērā to, ka mūsu bāleliņi bieži vien eiropas direktīvas pilda ar tādu dedzību, ka gatavi savu māti pārdot, ja liks, tad ir vērts padomāt, kā nepalikt malā brīdī, kad tiks pieņemti lēmumi par to, kā tālāk dzīvot un/vai sadzīvot.

Pieredze rāda, ka noteikumi paliek striktāki, pieaugot precedentu skaitam - piemēram, ja tiek radīts tiešs apdraudējums (tas pats lidojums virs Lielvārdes aviācijas bāzes) vai (nedoddievs) kāds incidents. Un domāju, ka ilgi nebūs jāgaida, līdz kāds būs pietiekami stulbs, lai mēģinātu palidināties arī pie lidostas Rīga.

Pačekojot ārzemju pieredzi (piemēram, Jaunzelande, kur ir ļoti strikti RC pilotēšanas noteikumi), atradu labu lietu - viņiem ir izstrādāta telefona aplikācija (iOS un Android), kura parāda, vai vietā, kur atrodies, drīkst veikt RC lidojumus, un kādas ir tuvākās aizlieguma zonas.
Ja arī LV būtu pieejama šāda aplikācija, un cilvēki zinātu, ka tāda ir, tas varētu būtiski samazināt šādu incidentu skaitu, jo lielākā daļa tomēr domā, ko dara, tikai reizēm aizmirst, nepamana, nepadomā utt- respektīvi, kļūdas ir ne aiz ļauna prāta.

Būtu forši, ja šādā aplikācijā būtu norādītas 3 zonas: zaļā - bez ierobežojumiem, atbilstoši vispārējās likumdošanas prasībām; dzeltenā - lidot drīkst, bet ir papildus ierobežojumi (piemēram - max. augstums), un sarkanā zona, kurā lidot nedrīkst. Tāpat arī varētu redzēt attālumu līdz tuvākajai zonai.

Man nekad nav bijusi darīšana ar telefonu aplikāciju izstrādi, bet moš te ir kāds, kas māk vai kam ir paziņas, kas ar to ņemās.

Ja no RC sabiedrības puses tiktu laicīgi sperti soļi vajadzīgajā virzienā, un par šiem soļiem tiktu informētas arī attiecīgās iestādes (CAA, piemēram) un ar viņām tas tiktu laicīgi skaņots, uzskatu, ka tādejādi visam RC lidošanas hobijam tiktu uzlikti mazāki un prātīgāki ierobežojumi, nevis hobijs vienkārši aizliegts visādam gadījumam.
Vispāŗ jau arzemēs dji phantom firmware ir ieprogrammētas ļoti daudzas vietas, kur kopteris nedrīkst lidot. Ar katru jaunāko update, šo vietu skaits palielinās. Respektīvi, atrodoties tajās vietās nemaz nevar piestartēt motorus. Šajās sarkanajās zonās ielidot nemaz nav iespējams. Kopteris vienkaršī apstājas un nekas neatliek kā lidot atpakaļ. Domāju , ka vismaz Latvijas lidostu vajadzētu iekļaut šajā DJI kartē.
Last edited by kasiic on 31 Oct 2015, 21:15, edited 1 time in total.

User avatar
Android
Profesors
Posts: 923
Joined: 09 Sep 2012, 23:02

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by Android » 31 Oct 2015, 21:12

Ideja jau laba, bet dotajā gadījumā drīzāk ir runa par to, ka esošie noteikumi tiks mainīti, un paliks stingrāki. Lai galīgi nenogrieztu skābekli, būtu labi pašiem organizēties un piedāvāt savus, pamatotus variantus.

kasiic
Meistars
Posts: 349
Joined: 11 Jun 2009, 10:20

Re: Gaidāmās izmaiņas likumdošanā saistībā ar RC pilotēšanu

Post by kasiic » 31 Oct 2015, 21:19

Android wrote:Ideja jau laba, bet dotajā gadījumā drīzāk ir runa par to, ka esošie noteikumi tiks mainīti, un paliks stingrāki. Lai galīgi nenogrieztu skābekli, būtu labi pašiem organizēties un piedāvāt savus, pamatotus variantus.
Reku tā fīča pa DJI ierebežojumiem
https://www.youtube.com/watch?v=YoXAMRQoIAA

Post Reply